Pamela Wilson hämtar inspiration från växter och hav
En kall vårdag i april åkte jag till vackra Flemingsbergs gård där Pamela Wilson bor och verkar. I sitt konstnärskap utövar hon en unik kombination av smyckeskonst och textil. Gården ligger nära Huddingevägen och Flemingberg men när man kommer in mot själva gården befinner man sig redan i en annan tid, och man är avskild från tätorterna runtomkring.
Pamela är född och uppvuxen i Australien. Hennes pappa var landskapsarkitekt och arbetade på botaniska trädgårdar. Familjen bodde på flera orter i Australien, bland annat i Townesville i närheten av Cairns, vid havet. När jag frågar hur lusten att bli konstnär väcktes, berättar hon om närheten till pappans arbete, att befinna sig utomhus och att vara med och söka efter något i växtligheten, något litet frö eller annat. När vi kommit så långt utvecklas associationerna om hur mycket färger och former botaniken bjuder på… hur mycket som helst. Även närheten till havet lever kvar inom Pamela och i hennes konst. När vi går runt och tittar i rummen på undervåningen och i hennes verkstad, beskriver hon det vi ser som framsprunget ur uppväxten vid sidan av pappan botanikern och närheten till havet.
Konstnärlig utbildning i Sverige och Australien
Det var de små sakerna som inspirerade till lusten att skapa smycken. Den lusten tycks alltid ha funnits där. Pamela upptäckte textilkonsten när hon för många år sedan kommit till Sverige och gick på Leksands Folkhögskola. När hon senare återvände till Australien i slutet av sjuttiotalet gick hon en textilutbildning på konstskolan vid Australian National University i Canberra. Där gavs också möjlighet att komplettera utbildningen med silversmide. Det var så Pamelas unika kombination av smyckeskonst och textil föddes.
Det märkvärdiga är hur organiskt Pamela utvecklat sina smycken och textilier. Smyckena är gärna gjorda av tunna, tunna metalltrådar som vävts i smala band som rullats ihop och plattats ut. Hon kallar dessa små snurror rondeller. Det kan också vara luftiga rundstickade långa band som kan utgöra basen till ett halsband, armband eller örhänge. Också stenar finns där, kanske mest i smyckena. Långa band till halsband kan vara smala ”rör” som är gjorda av kopparplåtar, kanske på 3×3 cm. Dessa viras om en smal metallstav och böjs ihop till de smala rören. Och det kan vara så mycket mer. När lusten finns där, leder den till en fantasi om att det går att göra på något annat sätt, och så är ett nytt smycke skapat. Denna process tar aldrig slut, och det tycks Pamela förlita sig på, även om lusten inte alltid infinner sig på beställning.
Metall återkommande i textilierna
Metallplåt (mycket koppar och titan förekommer) och tunna trådar av metall (gärna silver) återkommer i textilierna. Väggkonst, där väv kan utgöra något av en bakgrund, täta långa rader av uppsydda metallplåtar. Ett genomskinligt material förekommer också, ett material som används vid tillverkning av lampor, hänger och böljar vartefter man rör det. Kan liknas vid gamla brynjor som kunde vara gjorda av små metallplattor som satt tätt för att skydda – lite vikingafantasi här.
Det organiska som nämndes ovan handlar om att Pamelas specialiteter – smycken och textilier med åren mer eller mindre tycks ha smält samman. Samma eller snarlika material, färger som ofta kommer från naturen om inte ur havets gröna/blå.
Hon har medverkat i ett stort antal utställningar de senaste 20 åren bl.a.i Oslo, Helsingfors och Barcelona.
Text: Malou Warren
Fakta Pamela Wilson
Konstnärlig utbildning:
Graduate Diploma Gold/Silversmithing, Australian National University, Canberra, Australien. Bachelor of Arts, Canberra, Australien år 2000. Bachelor of Arts (Visual Textiles) Canberra, School of Arts, Canberra, Australien, 1981 – 1984. 1-årig estetisk linje vid Hantverkets folkhögskola, Leksand.
Se vidare: Hemsida: www. pamelawilson.se